+30 2310492851 |info@inofa.gr
Επιλογή Σελίδας

Τα συμπεράσματα του 12ου συνεδρίου του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών, με αντικείμενο «Meta – Grocery: Doing Business Unusual» είναι τα παρακάτω:

  • οι on line αγορές
  • οι 3 «φυλές» καταναλωτών
  • οι νέες συνήθειες που έφερε η πανδημία

 

Οι on line αγορές

«Δεν θα υπάρξει μείωση των φυσικών καταστημάτων των σούπερ μάρκετ ως το 2030», εκτίμησε ο πρόεδρος του ΙΕΛΚΑ, Κωνσταντίνος Μαχαίρας. Επίσης, όπως εκτίμησε ο Διευθυντής Ψηφιακού Μετασχηματισμού της Μασούτης, Σάββας Τορτοπίδης, μέσα στα επόμενα χρόνια αναμένεται να ενισχυθεί, αλλά και να εκσυγχρονιστεί ο ρόλος των φυσικών καταστημάτων των σούπερ μάρκετ, καθώς αυτά θα αποτελούν τμήμα του omnichannel retail (λιανική σε πολλά κανάλια).

Όμως, τα φυσικά καταστήματα πρέπει να επαναπροσδιορίσουν τον ρόλο τους. Η  VP Marketing Strategy της AB Bασιλόπουλος, Ζέτα Χειμωνίδου τόνισε ότι: «Ο ρόλος των φυσικού καταστήματος θα είναι πολύ ισχυρός το 2030, παρά το γεγονός πως το online εμπόριο δεν ήταν ένα… πυροτέχνημα που έφερε η πανδημία, αλλά, αντίθετα, είναι μια τάση που ήρθε για να μείνει.»

«Τα φυσικά καταστήματα θα πρέπει πάντα να εξυπηρετούν τον πελάτη. Θα λειτουργούν ως ένα βασικό σημείο σύνδεσης στη γειτονιά γιατί ο άνθρωπος χρειάζεται πάντα την επαφή», πρόσθεσε, ενώ έσπευσε να συμπληρώσει πως «τα φρέσκα προϊόντα του ο πελάτης θα τα αγοράζει σχεδόν πάντοτε από το φυσικό κατάστημα».

 

Συνεχίζεται η θεαματική αύξηση των online αγορών

Η αλματώδης αύξηση των online πωλήσεων των αλυσίδων σούπερ μάρκετ εξακολουθεί να παρέχει μεγάλη στήριξη στα οικονομικά τους μεγέθη. Όταν οι Έλληνες καταναλωτές βρέθηκαν για πρώτη φορά – και για μεγάλο χρονικό διάστημα – σε καθεστώς lockdown, στράφηκαν σχεδόν μαζικά στις online αγορές, αναγκάζοντας τις μεγάλες αλυσίδες της οργανωμένης λιανικής να επιταχύνουν τη μετάβασή τους στην ψηφιακή εποχή. Η δυναμική των online πωλήσεων συνεχίζεται με αμείωτη ένταση, γεγονός που επιβεβαιώνει πως το φαινόμενο των ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ… ήρθε για να μείνει. Δεν είναι τυχαίο λοιπόν το γεγονός πως το 2020 οι online πωλήσεις των σούπερ μάρκετ αυξήθηκαν, σύμφωνα με τα στοιχεία της Convert Group, κατά 260% (!) σε σχέση με το 2019, διαμορφώνοντας τζίρο ύψους 163,30 εκατ. ευρώ.

 

Οι 3 «φυλές» καταναλωτών

Οι τάσεις των καταναλωτών καταγράφηκαν και στην έρευνα της Longlust που παρουσίασε στο 12ο Συνέδριο του ΙΕΛΚΑ. Η Longlust κατέταξε τους αγοραστές σε τρεις «φυλές»:

  • σε αυτούς που ψάχνουν ποικιλία και μοναδικότητα, νεότεροι σε ηλικία και με υψηλότερο εισόδημα, τους οποίους έλκουν Bazaar, OK Anytime και Κρητικός,
  • σε αυτούς που αναζητούν τιμές και προσφορές αν και πιο αυθόρμητοι στις αγορές τους, με συγκριτικά χαμηλότερα εισοδήματα, στις ανάγκες των οποίων ανταποκρίνονται περισσότερο Lidl, My Market, Γαλαξίας και Market In και
  • σε όσους αναζητούν «ατμόσφαιρα» και υπηρεσίες, οι συγκριτικά μεγαλύτεροι σε ηλικία, που επισκέπτονται κυρίως την OK Anytime και τη Μασούτης, ενώ οι δύο ηγέτες της αγοράς, Σκλαβενίτης και ΑΒ Βασιλόπουλος, ανταποκρίνονται εξίσου αποτελεσματικά στις ανάγκες και των τριών κατηγοριών.

Τα κριτήρια στα οποία βασίζεται η επιλογή αλυσίδων από τον συνολικό πληθυσμό είναι οι καλές προσφορές (55%), η εγγύτητα (51%) και η ευκολία των καταναλωτών να βρίσκουν αυτό που θέλουν (40%).

Παράλληλα, τίθεται θέμα του κατά πόσο το λιανεμπόριο είναι έτοιμο να αντιμετωπίσει τον καταναλωτή που θα ξοδεύει βάσει των εισοδημάτων του και με κριτήριο, την ελληνικότητα των προϊόντων. Αυτό συζήτησαν μεταξύ άλλων τα στελέχη ενώπιον των οποίων παρουσιάστηκε η μελέτη της ΕΥ Ελλάδας για τις μελλοντικές καταναλωτικές συνήθειες των Ελλήνων, στο πλαίσιο του 12ου Συνεδρίου του Ινστιτούτου Πωλήσεων.

Ο διευθύνων σύμβουλος της Μετρό, Αριστοτέλης Παντελιάδης έδωσε το παράδειγμα των hypermarket. «Είδαμε μια μεγάλη στροφή των καταναλωτών στις μεγαλύτερες αίθουσες, κάτι που έφερε ανατροπή των μεριδίων στην αγορά, με τους καταναλωτές να επισκέπτονται τα καταστήματα πιο σπάνια και να φεύγουν με μεγαλύτερο καλάθι. […] Σε πολύ μεγάλο βαθμό θα ανατραπεί αυτή η τάση και οι καταναλωτές θα επιστρέψουν στα μεγέθη των καταστημάτων τα οποία επέλεγαν προ κρίσης, κάτι που θα φέρει αλλαγές στο μοντέλο κατανάλωσης και στα μερίδια των εταιρειών».

Θυμίζουμε ότι στο δεκάμηνο του 2021, τα καταστήματα άνω των 2.500 τ.μ. κατέγραψαν τη μεγαλύτερη ανάπτυξη ανάμεσα στις άλλες κατηγορίες, της τάξης του 9,8%, με βάση στοιχεία της IRI. Ως «επανάσταση» στον καταναλωτισμό χαρακτήρισε ο κ. Παντελιάδης το γεγονός ότι: «Οι νεότερες γενιές παίρνουν απόφαση πόση προσπάθεια θέλουν να καταβάλουν και βάσει αυτού αποφασίζουν πόσο θέλουν να καταναλώσουν».

 

Προϊόντα με θετικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα

Όπως σχολίασε ο διευθύνων σύμβουλος της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας, Αλέξανδρος Δανιηλίδης, «υπάρχουν καταναλωτικές τάσεις που δεν είναι παράλληλες, αλλά τέμνονται. Οι καταναλωτές ψάχνουν μεν προϊόντα με θετικό συνολικό αποτύπωμα, ωστόσο δεν έχουμε φτάσει στο σημείο να είναι το πιο σημαντικό κριτήριο». Σύμφωνα με τον Πάνο Παπάζογλου, διευθύνοντα σύμβουλο της ΕΥ Ελλάδος, οι καταναλωτές είναι ένα δυναμικό κοινό και πρέπει να ληφθεί υπόψη πως το 60% αυτών θα είναι millennials μέχρι το 2030. «Θα αγοράζουν βάσει του πόσο δουλεύουν, αλλά θα γυρίζουν την πλάτη τους σε όσες εταιρείες δεν αφήνουν θετικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα»

 

Νέες τάσεις των Ελλήνων καταναλωτών

  • το 60% των Ελλήνων ξοδεύουν λιγότερα χρήματα σε είδη που δεν είναι πρώτης ανάγκης (ποσοστό που ανέρχεται σε 48% για τους Ευρωπαίους)
  • το 43% αγοράζει μόνο τα απαραίτητα.
  • Το 23% έχει αλλάξει μάρκες που αγοράζει για να υποστηρίξει την τοπική οικονομία/ τοπικές επιχειρήσεις και το ίδιο ποσοστό για να μειώσει τα έξοδα,
  • το 15% στράφηκε περισσότερα στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.

Ωστόσο,

  • το 34% είναι διατεθειμένο να ξοδέψει περισσότερα για προϊόντα που παράγονται στην Ελλάδα,
  • το 30% για ποιοτικά προϊόντα,
  • το 27% για βιολογικά,
  • το 26% για εξατομικευμένα και είδη που προωθούν την υγεία και την ευεξία και
  • το 25% για προϊόντα που παράγονται με ηθικό τρόπο.

 

Πηγή: αυτό το άρθρο βασίστηκε στο FoodReporter Δεκ. ’21 Χριστίνα Παπαγιάννη και Insider Δεκ ‘21, Μαρίνα Φούντα