+30 2310492851 |info@inofa.gr
Επιλογή Σελίδας

Η ψηφιακή εφαρμογή επιτρέπει στους καταναλωτές να εξατομικεύουν τον κώδικα Nutri-Score ανάλογα με τον τρόπο ζωής

από | Μαρ 21, 2022 | Διατροφικές Αξίες, Ενεργοποίηση Πολιτών, Ιχνηλασιμότητα | 0 Σχόλια

Η κυκλοφορία της ψηφιακής εφαρμογής συμπίπτει με μια έρευνα που έδειξε έντονη προτίμηση των καταναλωτών για τις παραδοσιακές διατροφικές ετικέτες.

Το νέο σύστημα υπολογισμού της διατροφικής αξίας των τροφίμων προβλέπει τη χρήση του συστήματος ετικετών Nutri-Score στο μπροστινό μέρος της συσκευασίας (FOPL). Η ετικέτα συνδυάζεται με την εφαρμογή για συσκευές Android, myLabel’s Nutri-Perso επιτρέπει στους καταναλωτές να προσθέσουν στις αξιολογήσεις Nutri-Score το προφίλ τους, τους στόχους τους όσον αφορά την υγεία και τη βιωσιμότητα των τροφίμων, την ηλικία, το φύλο και την κατάσταση της υγείας τους.

Το Nutri-Perso δημιουργεί νέες βαθμολογίες για τα πακέτα τροφίμων με βαθμολογία Nutri-Score. Αναπτύχθηκε στη Γαλλία από το Ερευνητικό Κέντρο για τη Μελέτη και Παρατήρηση των Συνθηκών Διαβίωσης και το Εθνικό Ινστιτούτο Καταναλωτών και επιτρέπει στους χρήστες του να προσθέτουν προτιμήσεις στα τρόφιμα όταν αγοράζουν είδη παντοπωλείου, για να αποφεύγουν συγκεκριμένους τύπους τροφίμων. Αυτά περιλαμβάνουν φίλτρα κατά των τροφίμων με πάρα πολλά πρόσθετα, φυτοφάρμακα ή αντιβιοτικά και τρόφιμα που βλάπτουν τη βιοποικιλότητα ή το προϊόν τροφοδοτεί την αποψίλωση των δασών. Προωθεί επίσης τρόφιμα που διασφαλίζουν την ευημερία των ζώων, καλές συνθήκες εργασίας ή δίκαιες αμοιβές για τους αγρότες.

Σε μια συνέντευξη Τύπου, ο Christophe Hurbin, ιδρυτής της εφαρμογής myLabel, επαίνεσε το Nutri-Score ως «χρήσιμο», αλλά είπε ότι κάνει τους καταναλωτές να «αισθάνονται ένοχοι» όταν αγοράζουν προϊόντα με κακή βαθμολογία σε σημείο που μπορεί να σταματήσουν να αγοράζουν αυτά τα προϊόντα.

Σύμφωνα με τους δημιουργούς του Nutri-Score, η σύγκριση τροφίμων με μία μόνο ποσότητα επιτρέπει στους καταναλωτές να επιλέξουν τα καλύτερα προϊόντα σε μια δεδομένη κατηγορία.

Ωστόσο, ή εφαρμογή Nutri-Perso, αντί να εστιάζει στην ποσότητα των 100 γραμμαρίων, εισάγει την έννοια της «μερίδας» προσαρμοσμένη στις ανάγκες, το προφίλ και τις προτιμήσεις του χρήστη της εφαρμογής. Σύμφωνα με τους δημιουργούς του, η Nutri-Perso θα αφαιρέσει την «αίσθηση ενοχής» στην αγορά τροφίμων με χαμηλή βαθμολογία θρεπτικών ουσιών, όπως σοκολάτα ή τυριά, προτείνοντας στους χρήστες του την ποσότητα που πρέπει να καταναλώσουν.

Ωστόσο, η τυπική ποσότητα στο Nutri-Score είναι ένας από τους λόγους για τους οποίους το σύστημα επισήμανσης επικρίνεται από πολλές εταιρείες τροφίμων, όπως π.χ. παραγωγούς τυριού στη Γαλλία και τους παραγωγούς ελαιολάδου σε Ιταλία και Ισπανία. Δεδομένου ότι οι βαθμολογίες του αναφέρονται σε 100 γραμμάρια, παραγωγοί όπως η Γενική Συνομοσπονδία του Ροκφόρ έχουν επανειλημμένα δηλώσει ότι το Nutri-Score δεν επιτρέπει στους καταναλωτές να εκτιμήσουν τον πραγματικό αντίκτυπο της πρόσληψης τροφής σε μερίδες που μπορεί να είναι πολύ μικρότερες.

Αυτός φαίνεται επίσης να είναι ένας από τους λόγους που το Nutri-Score δεν εμφανίστηκε ως το προτιμώμενο σύστημα σήμανσης των καταναλωτών σε μια πρόσφατη έρευνα πολλών χωρών που διεξήχθη από το Διεθνές Παρατηρητήριο Waste Watcher με έδρα την Ιταλία για τα τρόφιμα και την αειφορία.

Η έρευνα ανίχνευσε ένα βασικό προφίλ καταναλωτών σε επτά χώρες: Ισπανία, Ιταλία, Γερμανία, Ηνωμένο Βασίλειο, Ηνωμένες Πολιτείες, Καναδά και Ρωσία. Σε κάθε χώρα, 1,000 καταναλωτές ερωτήθηκαν για τις προτιμήσεις τους για την επισήμανση των τροφίμων. Το αντιπροσωπευτικό δείγμα πληθυσμού επιλέχθηκε από την εταιρεία έρευνας αγοράς Ipsos.

“Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα ευρήματα της μελέτης μας είναι η έντονη προτίμηση που δίνεται στις παραδοσιακές διατροφικές ετικέτες που βρίσκονται κυρίως στο πίσω μέρος των συσκευασιών», δήλωσε ο Andrea Segrè, καθηγητής γεωργικής πολιτικής στο Πανεπιστήμιο της Μπολόνια και επιστημονικός διευθυντής της Waste Watcher International , είπε:

«Οι καταναλωτές, όταν έρχονται αντιμέτωποι με το Γαλλικό Nutri-Score ή το Ιταλικό σύστημα επισήμανσης, έδειξαν ότι η τρίτη επιλογή, η παραδοσιακή ετικέτα, είναι ανταγωνιστική», πρόσθεσε. Πραγματικά, η έρευνα έδειξε ότι σε αρκετές χώρες, η τυπική διατροφική ετικέτα τα πήγε ακόμα καλύτερα. Σύμφωνα με τη μελέτη, οι περισσότεροι καταναλωτές θέλουν να μάθουν περισσότερα για τα προϊόντα που αγοράζουν, συμπεριλαμβανομένων πληροφοριών που μπορεί να μην περιλαμβάνονται πάντα σε μια βαθμολογία αξιολόγησης της διατροφικής τους αξίας.

Μερικές από τις πιο σημαντικές επικρίσεις που δέχεται το σύστημα Nutri-Score προέρχονται τους παραγωγούς ελαιολάδου. Για παράδειγμα, το «Έξτρα Παρθένο Ελαιόλαδο» βαθμολογείται με την ένδειξη “Yellow C” της Nutri-Score, μια μεσαία ταξινόμηση λόγω της υψηλής περιεκτικότητάς του σε λιπαρά. Σύμφωνα με ορισμένους, το Nutri-Score δεν εκτιμά σωστά τα θρεπτικά συστατικά που προικίζουν το εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο με του προσδίδουν τα μοναδικά του οφέλη για την υγεία. Ως αποτέλεσμα, πολλοί επαγγελματίες στον τομέα του ελαιολάδου θεωρούν ότι το Nutri-Score είναι «τιμωρητικό» για το ελαιόλαδο.

Ωστόσο, οι δημιουργοί του συστήματος διαφωνούν με αυτούς τους ισχυρισμούς και επιμένουν ότι η κριτική του Nutri-Score συχνά είναι αβάσιμη. «Το ελαιόλαδο δεν τιμωρείται σε καμία περίπτωση από το Nutri-Score», είπε η Pilar Galan, ερευνήτρια διατροφικής επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο Nord της Σορβόννης στο Παρίσι. «Το ελαιόλαδο βαθμολογείται με C, που είναι η καλύτερη βαθμολογία για τα πρόσθετα λίπη. Αυτή η κατάταξη είναι πλήρως συνεπής με τις συστάσεις για τη δημόσια υγεία».

Αναφορικά με τους καταναλωτές, στην Ιταλία, την Ισπανία, τον Καναδά και τη Ρωσία, η έρευνα Waste Watcher International διαπίστωσε ότι σχεδόν οι μισοί από τους ερωτηθέντες καταναλωτές θα εκχωρούσαν “Πράσινο Α” σε εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο.

 

Πάολο Ντε Αντρέις

Πηγή: https://www.oliveoiltimes.com/world/updated-nutri-score-label-indicates-whether-food-is-processed-organic/102507

 

Internet of Food Alliance (InoFA) Cluster Αγροδιατροφής

Ερευνητικοί – Εκπαιδευτικοί Οργανισμοί
Κοινωνία των Πολιτών / Προμήθειες
Πρωτογενής Παραγωγή/ Τυποποίηση
Διανομή/ Λιανική Πώληση / Υπηρεσίες

Ο συνεργατικός σχηματισμός (cluster) καινοτομίας
InoFA (Internet of Food Alliance)