“Τουλάχιστον το 40% όλων των επιχειρήσεων θα καταρρεύσουν τα επόμενα 10 χρόνια αν δεν κατανοήσουν… πώς να αλλάξουν ολόκληρη την εταιρεία τους για να φιλοξενήσουν νέες τεχνολογίες” – John Chambers, Εκτελεστικός Πρόεδρος, Cisco Systems
Με τον όρο ψηφιακό μετασχηματισμό (digital transformation), αναφερόμαστε στις αλλαγές τις οποίες υιοθετεί μια επιχείρηση με σκοπό να αξιοποιήσει τα πλεονεκτήματα που της προσφέρουν το διαδίκτυο, τα ψηφιακά μέσα και οι νέες τεχνολογίες. Η ενσωμάτωση της τεχνολογίας αποτελεί μια συνεχή διαδικασία, μια στρατηγική θα λέγαμε, μέσω της οποίας αναδιαμορφώνεται και επανασχεδιάζεται ο τρόπος λειτουργίας μιας επιχείρησης. Η μετάβαση μιας επιχείρησης στον ψηφιακό κόσμο, η αξιοποίηση των ψηφιακών δεξιοτήτων και η αλλαγή του επιχειρηματικού μοντέλου δεν αποτελούν πλέον προαιρετική δράση, αλλά βασικό παράγοντα επιβίωσης.
Ο ψηφιακός μετασχηματισμός ωστόσο, δε σχετίζεται μόνο με την υιοθέτηση και εφαρμογή των νέων τεχνολογιών, αλλά απαιτεί αλλαγή στην επιχειρηματική κουλτούρα, αλλαγή στον τρόπο σκέψης και οργάνωσης που γνωρίζαμε έως τώρα, απαιτεί επιχειρηματίες-ηγέτες και ομάδες πληροφορικής που θα οδηγήσουν στην καινοτομία και θα ανταποκριθούν άμεσα στις μεταβαλλόμενες ανάγκες και την αύξηση του ανταγωνισμού.
Η D/Plan αποτελεί συνοδοιπόρο των επιχειρήσεων στην ψηφιακή ανάπτυξη και τον μετασχηματισμό τους, παρέχοντας μία πλήρη γκάμα υπηρεσιών οι οποίες δύναται να βελτιώσουν τις παραγωγικές και οργανωτικές διαδικασίες των επιχειρήσεων. Η εταιρία μας εξειδικεύεται στην παραγωγή λογισμικού κατά παραγγελία του πελάτη (custom) καθώς και στην διάθεση έτοιμων λύσεων λογισμικού. Κατασκευάζουμε νέες καινοτόμες εφαρμογές και παρέχουμε συμβουλευτικές υπηρεσίες τεχνολογίας και τεχνολογικές λύσεις.
Η πανδημία της Covid-19 επέφερε τεράστιες αλλαγές στην οικονομική δραστηριότητα, επηρέασε καταναλωτικά πρότυπα και συμπεριφορές, ανέδειξε τους κινδύνους και τις αδυναμίες της παγκοσμιοποιημένης οικονομίας, ενώ παράλληλα, αποτέλεσε τον επιταχυντή για την κινητοποίηση των οικονομικών δρώντων, με σκοπό να βρεθούν νέες, ευέλικτες μορφές ικανοποίησης των αναγκών, τόσο των επιχειρήσεων και των οργανισμών, όσο και των καταναλωτών.
Η μετά Covid εποχή, αποτελεί μια πρώτης τάξης ευκαιρία για επανασχεδιασμό και απλοποίηση διαδικασιών μέσω του ψηφιακού μετασχηματισμού, ενώ μεγάλο στοίχημα αποτελεί η χρήση και αξιοποίηση της 5G τεχνολογίας, η αυτοματοποιημένη βιομηχανική παραγωγή, η έξυπνη γεωργία, τα συστήματα βελτιστοποίησης διαδικασιών, η διαμόρφωση νέων μορφών λιανικού εμπορίου μέσω ανέπαφων λειτουργιών, η τηλεργασία, η τηλεκπαίδευση, η παροχή υπηρεσιών υγείας αλλά και η ψηφιακή ψυχαγωγία. Οι τεχνολογικές λύσεις πέρα από την παραγωγική διαδικασία, μπορούν να προσφέρουν οφέλη στο περιβάλλον και στους ανθρώπους.
Στο πεδίο των ελληνικών μικρομεσαίων επιχειρήσεων χρησιμοποιούνται σε μεγάλο βαθμό τα πληροφοριακά συστήματα υποστήριξης διαδικασιών, καθώς επίσης και οι εφαρμογές και τα λογισμικά υποστήριξης των πελατών και της εφοδιαστικής αλυσίδας. Αναφορικά με τις λειτουργίες προώθησης αξιοποιούνται τα διαδικτυακά μέσα προβολής, όπως η διαφήμιση σε μηχανές αναζήτησης στο διαδίκτυο καθώς και σε πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης. Η διαδικτυακή παρουσία των εγχώριων μικρομεσαίων επιχειρήσεων βελτιώνεται σταδιακά, αξιοποιώντας ολοένα και περισσότερο τις εφαρμογές σε φορητές συσκευές, ενώ παράλληλα βελτιώνεται και η ασφάλεια του ηλεκτρονικού εμπορίου.
Αναφορικά με τις υποδομές, οι επιχειρήσεις μεταφέρουν μέρος των δεδομένων τους σε υπηρεσίες υπολογιστικού νέφους(clouds), ενώ παράλληλα αυξάνεται η προτίμηση σε μοντέλα λειτουργίας επιχειρησιακών πληροφοριακών συστημάτων που παρέχονται ως υπηρεσία. Πρόοδος σημειώνεται στο επίπεδο εξυπηρέτησης πελατών σε τομείς όπως, η ολοκληρωμένη παροχή υπηρεσιών, η διεκπεραίωση συναλλαγών και η υποστήριξη πελατών μέσω διαδικτύου. Ως εκ τούτου αυξήθηκε κατακόρυφα η χρήση συστημάτων διαχείρισης αποθήκης, ηλεκτρονικών καταστημάτων καθώς και άλλων ψηφιακών υπηρεσιών που προσφέρουν στην εξοικονόμηση χρόνου του καταναλωτή καθώς και της επιχείρησης.
Η ηλεκτρονική τραπεζική αλλά και οι μεγάλες βιομηχανικές επιχειρήσεις εμπλουτίζονται με επιπλέον υπηρεσίες ενώ παράλληλα η αγορά αξιοποιεί με ολοένα και αυξανόμενο ρυθμό, υπηρεσίες ηλεκτρονικής τιμολόγησης, πρακτική που αναμένεται να γενικευθεί συνδικάστηκα με την ηλεκτρονική τήρηση βιβλίων.
Τα σημαντικότερα πλεονεκτήματα και οφέλη – κίνητρα μιας βιώσιμής ψηφιακής στρατηγικής σχετίζονται κυρίων με την:
- Βελτίωση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών
- Αύξηση των κερδών
- Βελτίωση της αποτελεσματικότητας των λειτουργιών
- Βελτίωση της παραγωγικότητας
- Βελτίωση των διαδικασιών της επιχείρησης – οργανισμού
- Προβάδισμα έναντι του ανταγωνισμού
- Εξοικονόμηση χρόνου
- Κάλυψη των σύγχρονων αναγκών του πελάτη
- Μείωση των εξόδων και του κόστους λειτουργίας
- Είσοδος σε νέες αγορές
- Διεύρυνση των τρόπων εξυπηρέτησης των πελατών
- Επέκταση και ενίσχυση των συνεργασιών με επιχειρήσεις του εξωτερικού
Οι βελτιώσεις που επιφέρουν στις επιχειρήσεις η χρήση λογισμικών σχετίζονται με την βελτίωση του:
- Τρόπου επικοινωνίας των πελατών και διατήρησης σχέσεων,
- Αυτοματοποιημένη ανάλυση δεδομένων με λέξεις κλειδιά,
- Οργάνωση της πληροφορίας με βάση πρότυπα ποιότητας,
- Οργάνωση της παραγωγικής λειτουργίας του προσωπικού,
- Αξιολόγηση της επιχείρησης με βάση τον ανταγωνισμό,
- Οργάνωση πληροφοριών και την διαχείριση καταστάσεων,
- Διαχείριση προσωπικού και αξιολόγησης του,
- Καλύτερο προϋπολογισμό, απολογισμό σε διάφορους τομείς,
- Τρόπο εκπαίδευσης του προσωπικού,
- Καταμερισμό εργασιών και αρμοδιοτήτων.
Πηγές:
www.enainstitute.org
wikipedia.org/wiki/Digital_transformation
Eurobank & Grant Thornton (2019), Ψηφιακός Μετασχηματισμός