Το καθοριστικό θέμα το 2020 ήταν η παγκόσμια κρίση του κοροναϊού, η οποία είχε σημαντικό αντίκτυπο στην εμπορία φρέσκων φρούτων και λαχανικών.
Ο αντίκτυπος αυτός έγινε αισθητός κυρίως με δύο τρόπους: περιορισμένη διαθεσιμότητα εργατών και απότομη μείωση της κατανάλωσης εκτός σπιτιού, λόγω του κλεισίματος εστιατορίων και catering.
Στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες, τα φρούτα και τα λαχανικά που προορίζονται για τη φρέσκια αγορά συλλέγονται από εποχιακούς, ξένους εργάτες. Με το ταξίδι πολύ περιορισμένο, υπήρχε αξιοσημείωτη έλλειψη επιλογών, ειδικά τις πρώτες εβδομάδες της πανδημίας.
Η μετάβαση από το φαγητό έξω, στο φαγητό στο σπίτι, είχε ως αποτέλεσμα ρεκόρ λιανικής πώλησης. Ωστόσο, τα εκπτωτικά καταστήματα είδαν αύξηση πάνω από το μέσο όρο, στην αρχή της πανδημίας. Αργότερα, ήταν τα σούπερ μάρκετ που πέτυχαν καλύτερα αποτελέσματα. Οι διαδικτυακές πωλήσεις παντοπωλείων αυξήθηκαν περισσότερο, αλλά κυρίως σε κατηγορίες εκτός από φρέσκα φρούτα και λαχανικά. Παραδοσιακά σημεία πώλησης, όπως εβδομαδιαίες αωοιχτές αγορές, εξειδικευμένα καταστήματα ή άμεσες αγορές από τον παραγωγό, διατηρούσαν το έδαφος τους εξαιρετικά καλά.
Όταν ξεκίνησε η πανδημία, οι αναλυτές προέβλεπαν μια απότομη αλλαγή στις τάσεις των καταναλωτών. Όμως, μέχρι το τέλος του έτους, οι πιο σημαντικές τάσεις παρέμειναν αναμφισβήτητα οι ίδιες, δηλαδή η αειφορία, η υγιεινή διατροφή και τα βιολογικά προϊόντα.
Παρά τις τεράστιες προκλήσεις που παρατηρήθηκαν τον περασμένο χρόνο, ο τομέας των οπωροκηπευτικών στην Ευρώπη κατάφερε να εφοδιάσει τον πληθυσμό του με φρέσκα φρούτα και λαχανικά, χωρίς σημαντική αναστάτωση.
Δείτε στις παρακάτω δύο πρώτες εικόνες την αύξηση εισαγωγών ελιάς (+8%) στην ΕΕ από τρίτες χώρες και στις δύο τελευταίες τα στατιστικά για τη Ελλάδα 2019:
- Μεγαλύτερη αγορά για εξαγωγές φρούτων η Ρουμανία
- Για εξαγωγές λαχανικών η Βουλγαρία